تاکید بر رعایت اخلاق خوش و تبعیت از امام جماعت در برخورد با نمازگزاران

تاکید بر رعایت اخلاق خوش و تبعیت از امام جماعت در برخورد با نمازگزاران
اولین جلسه آموزشی خدام منتصب در سال 94 به همت معاونت آموزش مرکز رسیدگی به امور مساجد، چهارشنبه 19 اسفندماه در مجتمع فرهنگی- آموزشی محراب برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین اصغری، مدیر ناحیه شهید مصطفی خمینی، در این جلسه به بررسی وظایف و نقش آفرینی در برنامه های مذهبی و فرهنگی مسجد پرداخت و با بیان اینکه خدمت به مسجد کار بسیار با اهمیتی است، گفت: خدمت به مسجد فراتر از خدمت به بارگاه ائمه اطهار(ع) است و متاسفانه حق مسجد شناخته نشده است.

وی در ادامه به بیان تجربیاتی درباره کار خدام در مسجد پرداخت و افزود: خدام در مسجد باید همه فن حریف باشند و همه را در مسجد راضی نگه دارد. نکته دیگر اینکه مواردی را که باعث کدورت بین مردم و مسجد می شود به امام جماعت بسپارد.

مدیر ناحیه شهید مصطفی خمینی در ادامه خطاب به خدام حاضر در جلسه گفت: مدیر خدام در مسجد امام جماعت است و نباید در مسجد از افراد مختلف دستور گرفت. خادم باید خودش برای خودش اعتبار کسب کند.

وی با بیان این توصیه که بهتر است بین خادم و مسجد قراردادی درباره حقوق و وظایف امضا شود، یادآور شد: هر مشکلی که در مسجد است را با امام جماعت در میان بگذارید چون خادم نیروی امام جماعت است.

حجت الاسلام و المسلمین اصغری با تاکید بر اینکه قانون امور مساجد این است که در سه وعده از مسجد باید اذان پخش شود، گفت: قبل و بعد از اذان چیزی نباید پخش شود، و برای اذان صبح صدای اذان باید کمتر باشد چون فضای شهر ساکت است.

در بخش دیگری از این نشست حجت الاسلام و المسلمین ابوالقاسمی درباره اهمیت و جایگاه خدمت به مسجد به طرح نکاتی پرداخت و با بیان اینکه مسجد خانه خداست و همه باید ببینیم خدا از ما چه می خواهد، گفت: خداوند می فرماید کسانی که به مسجد می آیند زائرین من هستند. خادم مسجد باید با خدا معامله کند.

وی با تاکید بر اینکه برخورد خادم در مسجد می تواند نقش بسزایی در جذب مردم به مسجد داشته باشد، اظهار کرد: خادم بیشترین ارتباط را با مهمانان خدا در مسجد دارد و چه بسا یک نگاه خادم در یک نفر باعث ایجاد انقلاب در شخصیت افراد گردد.

حجت الاسلام و المسلمین ابوالقاسمی با اشاره به این نکته که خادم مسجد باید کارشناس روابط عمومی باشد، اذعان کرد: خادم باید مخاطب خود را در مسجد بشناسد و با نگاه به چهره نمازگزار بفهمد چطور باید با مردم برخورد کند. خادم باید در مسجد ائمه اطهار را اسوه خود قرار دهد و اگر این کار را بکند می تواند بهترین تصمیم ها را بگیرد.

در بخش سوم این جلسه آموزشی، حجت الاسلام و المسلمین کرمانی، مدیر امنا و خدام مرکز رسیدگی به امور مساجد در خصوص جایگاه مسجد به سخنرانی پرداخت و با بیان اینکه روی کره زمین جایگاهی بالاتر از خانه خدا وجود ندارد، گفت: خدمت به مسجد، خدمت در برترین مکان برای انجام بهترین عبادت است.

وی با بیان اینکه به خاطر حضور مدام خادم در مسجد اولین عامل اثرگذار در مسجد خادم است افزود: اولین راه شکرگذاری خدمت به مسجد رعایت اخلاق است. برخورد خادم با مردم اولین برخورد است و اگر با روی باز با مردم برخورد کنیم در ذهن آنها خواهد نشست.

مدیر امنا و خدام مرکز رسیدگی به امور مساجد با اشاره به اینکه تلاش می­کنیم لباس متحد­الشکل در اختیار خدام قرار دهیم، اضافه کرد: امام جماعت مدیر و هیئت امنا معاونان او هستند و خادم طراز خادمی است که از امام جماعت حرف شنوی داشته باشد.

وی همچنین نکاتی را درباره رعایت شئونات مسجد گوشزد و اذعان کرد: ما در رسانه های گروهی باید جایگاه خادم مسجد را فرهنگ­سازی کنیم و بگوییم خدمت به مسجد ارزش زیادی دارد و پس از فرهنگ­سازی باید خادمین افتخاری مسجد را نهادینه کنیم.

در ابتدای این مراسم حجت الاسلام و المسلمین رحیمی، از کارشناسان معاونت آموزش، با ارائه توضیحاتی درباره این دوره آموزشی و با اشاره به تعبیر خادمین بهشت برای خادمان مساجد؛ گفت: اگر هر کدام از مساجد ما یک خادم تمام عیار داشته باشد، کارهای مسجد بالاخص کارهای فرهنگی به خوبی پیش می رود.


دوره آموزشی خدام جدیدالانتصاب 10
دوره آموزشی خدام جدیدالانتصاب 9
دوره آموزشی خدام جدیدالانتصاب 8
دوره آموزشی خدام جدیدالانتصاب 7
دوره آموزشی خدام جدیدالانتصاب 6
دوره آموزشی خدام جدیدالانتصاب 5
دوره آموزشی خدام جدیدالانتصاب 4
دوره آموزشی خدام جدیدالانتصاب 3
دوره آموزشی خدام جدیدالانتصاب 2
دوره آموزشی خدام جدیدالانتصاب 1

۲۶ اسفند ۱۳۹۴ ۱۳:۵۰

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید