نگاهمان به مقوله آموزش راهبردی است

نگاهمان به مقوله آموزش راهبردی است
آیین افتتاح دوره تخصصی تبلیغ صبح امروز 24 اسفند ماه در مرکز رسیدگی به امور مساجد برگزار شد.

به گزارش معاونت آموزش با امضای تفاهم نامه فیمابین مرکز رسیدگی به امور مساجد و معاونت تبلیغ حوزه علمیه قم،  اولین دوره تخصصی تبلیغ امروز در مجتمع فرهنگی آموزشی محراب و به همت معاونت آموزش این مرکز افتتاح شد.

در این نشست حجت الاسلام و المسلمین محمد جواد حاج علی اکبری، رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد در سخنانی گفت: کار اصلی و اساسی برای مرکز رسیدگی به امور مساجد مباحث آموزشی است. از نظر ما آموزش امری زینتی نیست. بالاخص آموزش همراه با خدمت از وظایف و فعالیت های ما به شمار می آید.

وی افزود: ما به فضل الهی نگاهمان به مقوله آموزش، راهبردی است و در این راستا مطالعات اولیه‌ای صورت گرفت تا بتوانیم به ساختار و شیوه آموزش درستی دسترسی داشته باشیم.

حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری خاطر نشان کرد: عصر ما عصر آموزش تلقی می شود به گونه ای که گفتمانی در این زمینه به صورت کمی و کیفی غلبه پیدا کرده است گفتمان آموزش است.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد گفت: در حوزه علمیه و در عرصه تبلیغ چیزی به نام فارغ‌التحصیلی برای طلبه وجود ندارد و این امر در حوزه‌های علمیه باب شود سبب ضربه به حوزه می گردد. جریان حوزه علمیه از آغاز تا انجام قرین کار علمی، مطالعاتی و پژوهشی است؛ هم به اعتبار دانش های مرتبط با طلبگی و هم به اعتبار ذات رسالتی که بر عهده ما است در هر زمان باید به فکر آموختن باشیم.

وی افزود: ما در آغازین روزهای فعالیت خود در این مرکز چند هدف را مدنظر داشتیم. اولین هدف ما توانمندسازی ائمه جماعات بود، چرا که آنها به عنوان محور اصلی رشد و تعالی مساجد باید از مهارت و توانمندی لازم برخوردار شوند و در این راستا چند محور اساسی که اصلی‌ترین آن آموزش بود مورد توجه قرار گرفت.

وی ادامه داد: دشمنان از ناحیه انقلاب صدمات اساسی خورده‌اند. مقام معظم رهبری در دیداری که با اعضای مجلس خبرگان داشتند به سه اولویت اساسی اشاره کرد که شامل اقتصاد مقاومتی، نهضت علمی، حیات و هویت فرهنگی است که باید در عرصه تبلیغ نیز ما این سه اصل را مورد توجه قرار بدهیم.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد ضمن اشاره به اینکه این مرکز در عرصه آموزش می‌توانست به سراغ مراکز دانشگاهی برود ولی با توجه به ظرفیت بیکران آموزشی حوزه در عرصه تبلیغ ترجیح داد از حوزه علمیه استفاده کند افزود: اگر لازم باشد در عرصه تخصصی به سراغ دانشگاه‌ها می‌رویم، اما در رابطه با عناوینی که در خود حوزه وجود دارد نیازی نیست که برای تدریس به سراغ سایر مراکز علمی برویم. ما حتی تأسیس رشته تخصصی مدیریت مساجد را نیز داشته‌ایم و کارهایی در این عرصه انجام داده‌ایم و امیدواریم بتوانیم از تمام ظرفیت‌ها استفاده کنیم. ما بايد خدمات آموزشی خود را در اختیار آحاد جامعه قرار بدهیم.

حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری با اشاره به اینکه اصلی‌ترین کار آموزش در مسجد صورت می‌گیرد و این اصلی‌ترین کارکرد آن در مسجد است، گفت: معرفت، اخلاق و معنویت در مسجد رشد پیدا می‌کند. پس ما باید کارکردهای آموزشی مساجد را احیاء کنیم تا جان، فکر و روح مخاطب را تحت تأثیر قرار بدهیم.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمد حسین نبوی، معاون تبلیغ حوزه علمیه قم نیز در این مراسم گفت: ما در زمانی زندگی می‌کنیم که دانش‌های بشری رشد بسیار زیادی یافته است و‌ جامعه از نظر علمی نسبت به گذشته در حال رشد است.

وی بیان کرد: امروز در زمانی زندگی می‌کنیم که حتی در دورافتاده‌ترین نقاط هم دانشجویان رشته‌های برتر حضور دارند و این مقوله در تهران ظهور و بروز بیشتری دارد. پس تراز علمی نسبت به گذشته بالاتر رفته و اگر روحانیت به همان نسبت رشد علمی نداشته باشد در این جامعه نمی‌توانند تاثیر داشته باشند.

حجت الاسلام و المسلمین نبوی ادامه داد: روحانیون اگر با منبع وحی که قرآن است ارتباط بگیرند، منبرهایشان تکراری نشده و به راحتی می‌توانند بیماران خود را درمان کنند 

وی ادامه داد: مبلغ باید حداقل یک دوره تفسیر قرآن را بگذارند در غیر این صورت نمی تواند مبلغ موفقی باشد و برای مردم آموزش دهد.

معاون تبلیغ حوزه علمیه قم گفت: «پیامبر (ص) برای هدایت انسان‌ها حرص زیادی می‌زدند». خداوند در قرآن خطاب به ایشان فرمود که ما نمی‌خواهیم به رنج بیفتی، وظیفه تو انذار است و هدایت دست تو نیست. بلکه در این عرصه شما وسیله‌اید. چیزی که در تبلیغ عامل موفقیت می‌شود ابتدا مساله‌ تقوای الهی و اخلاص است. گاهی دیده‌ایم مبلغی که خیلی قدرت سخنوری ندارد ولی چون ایمان و اخلاص قوی دارد موفق می شود و اگر مساله‌ای را نمی‌داند به سادگی می‌گوید نمی‌دانم همین امر سبب شده است که تاثیر بسیار زیادی برای امر تبلیغ داشته باشد.

حجت‌الاسلام نوری، معاون آموزش مرکز رسیدگی به امور مساجد هم در آغاز این مراسم گفت: ما چهار طرح آموزشی را در مرکز مدنظر داریم که یکی از آنها رشته تبلیغ بود و از آغاز فعالیت خود در معاونت، به این امر پرداخته‌ایم. برای سطح دو تبلیغ 86 نفر از ائمه جماعات متقاضی بودند که از این میان 58 نفر در آزمون کتبی شرکت کردند و در کل 86 نفر در سطح دو و 32 نفر در سطح سه در رشته تبلیغ کار خود را آغاز خواهند کرد.

در پایان این مراسم تفاهم‌نامه همکاری بین مرکز رسیدگی به امور مساجد و معاونت تبلیغ حوزه علمیه قم به امضا رسید.

 


افتتاحیه دوره تخصصی تبلیغ 1 

افتتاحیه دوره تخصصی تبلیغ 16 افتتاحیه دوره تخصصی تبلیغ 14
افتتاحیه دوره تخصصی تبلیغ 13
افتتاحیه دوره تخصصی تبلیغ 11
افتتاحیه دوره تخصصی تبلیغ 10
افتتاحیه دوره تخصصی تبلیغ 9
افتتاحیه دوره تخصصی تبلیغ 8
افتتاحیه دوره تخصصی تبلیغ 7
افتتاحیه دوره تخصصی تبلیغ 6
افتتاحیه دوره تخصصی تبلیغ 5
افتتاحیه دوره تخصصی تبلیغ 4
افتتاحیه دوره تخصصی تبلیغ 3

۲۴ اسفند ۱۳۹۴ ۱۴:۴۰

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید