ارتقا بینش، مهارت و انگیزه ائمه جماعات مهمترین هدف دوره های روش تحلیل سیاسی است

ارتقا بینش، مهارت و انگیزه ائمه جماعات مهمترین هدف دوره های روش تحلیل سیاسی است
استاد علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی ضمن ارزیابی مثبت از برگزاری دوره های آموزش روش تحلیل سیاسی ائمه جماعات استان تهران، ارتقا بینش، مهارت و انگیزه ائمه جماعات را مهمترین هدف دوره های آموزش روش تحلیل سیاسی دانست.

به گزارش معاونت آموزش مرکز رسیدگی به امور مساجد دکتر عباسعلی رهبر استاد علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی در ارزیابی برگزاری دوره های آموزشی روش تحلیل سیاسی که چندیست به همت معاونت آموزش مرکز رسیدگی به امور مساجد برای ائمه جماعات استان تهران برگزار می شود،  گفت: با توجه به ضرورت بحث ارتقای بینش سیاسی و ایجاد بصیرت در جامعه نیازمند آن هستیم که بصورت منطقی و مدون فضایی را برای ارتقا بینش سیاسی مردم مهیا کنیم.

وی روحانیت و ائمه جماعات را مرجع ارزش ها و عامل مهمی در شکل گیری نظام اعتماد و اطمینان سیاسی در جامعه دانست و ادامه داد: بواسطه این اعتماد، نیاز است که ما به طور منطقی و در چارچوبی منظم فعالیت هایی که به ارتقا مهارت بینش سیاسی مردم و بخصوص نمازگزاران منجر می شود، را برنامه ریزی کنیم. دوره آموزش روش تحلیل سیاسی از طرفی بر بیانات و تجربیات ارزشمند مقام معظم رهبری استوار است و از طرفی بر اساس یک مدل علمی طراحی شده که می تواند در جامعه بینش سیاسی را بوجود آورد و با فتنه عام و خاص مقابله کند.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی مهمترین اهداف برگزاری این دوره ها را ارتقا بینش، مهارت و انگیزه ائمه جماعات و مردم عنوان نمود، و تشریح کرد: در بحث دانش سیاسی ائمه جماعات شرایط مناسبی دارند اما نکته مهم بحث های مهارتی است که آیا ما می توانیم ابزار مناسبی را برای تحلیل به مردم ارائه دهیم و آیا بحث های ما بر یک نگاه منطقی و روشمند مبتنی است و یا صرفا سلیقه ای و شخصی هستند. در این کتاب بحث های ما بر ایجاد مهارت مبتنی است و ائمه جماعات می توانند از این ابزار برای ارتقا بینش سیاسی در جامعه استفاده کنند.

وی افزود: مدلی که در کتاب روش تحلیل سیاسی در غالب مقدمات، موارد ایجابی و سلبی مطرح شده به عنوان سه ضلع می تواند در ایجاد بصیرت در فضاهای سیاسی تاثیر گذار باشد.

دکتر رهبر در پاسخ سئوالی درباره نقاط قوت و ضعف برگزاری دوره های روش تحلیل سیاسی، اظهار نمود: انگیزه ای که در مرکز رسیدگی به امور مساجد و معاونت آموزش و همچنین نگاه مثبت و استقبال مدیران نواحی وجود دارد یک از نقاط قوت برگزاری دوره های آموزش روش تحلیل سیاسی است. اما می توان پیشنهاد داد که باید ائمه جماعات را درگیر این مباحث نظری کرد تا بتوانند موارد مختلف را به صورت یک کارگاه عملی بررسی کنند و موضوعات قرآنی و تاریخی به گونه ای به کار گرفته شوند که استفاده بیشتری از دوره ها شود.

وی بسته محتوایی رهنمون را کامل و مطابق با همه سلایق ارزیابی کرد و گفت:  این بسته آموزشی در شکل های مختلفی طراحی شده که ائمه محترم جماعات می توانند هم از نظر نوشتاری و شنیداری از آن استفاده کنند و هم آن را بصورت پاورپوینت ارائه دهند. در این بسته مباحث تاریخی زیادی مطرح شده است که آن را به یک بسته کم نظیر و بلکه بی نظیر تبدیل کرده است. یکی دیگر از نقاط برجسته بسته رهنمون این است که بیانات مقام معظم رهبری بصورت روشمند بیان شده است و البته این ها باید عملیاتی شود تا به فضاهای عمومی راه پیدا کند.

مدرس دوره های روش تحلیل سیاسی در مرکز رسیدگی به امور مساجد، ضمن تاکید بر مسئولیت و نقش مهم ائمه جماعات در ارتقا بینش سیاسی مردم، از روحانیت به عنوان موتور محرک انقلاب اسلامی تعبیر و اضافه کرد: ائمه جماعات برای ایفای نقش خود به ابزار و لوازم نیاز دارند.

وی در ادامه اظهاراتش تحلیل سیاسی را یکی از نقاط عطف بیانات مقام معظم رهبری دانست و بیان کرد: مقام معظم رهبری اعتقاد دارند که تاریخ را تحلیل های مناسب یا نامناسب رقم زده اند ویا تغییر داده اند. زمانی تحلیل درستی صورت می گیرد و جریان اسلام رشد پیدا می کند  و البته تحلیل هایی که در زمان خودش انجام نشده حرکت اسلامی را دچار خدشه کرده است.

استاد علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی افزود: به بیان دیگر وقتی به بیانات مقام معظم رهبری رجوع می کنیم ایشان تاکید زیادی بر تحلیل سیاسی دارند و می فرمایند که اگر جامعه ای قدرت تحلیل خود را از دست دهد نابود می شود. اگر این قدرت تحلیل وجود نداشته باشد هیچ داعیه ای برای حفظ انقلاب اسلامی وجود ندارد. در واقع تحلیل درست و بصیرت در کنار ایستادگی می تواند نظام مردم سالاری دینی ما را ارتقا دهد و موجب بالندگی آن شود.

وی درباره تاثیر آموزش روش تحلیل سیاسی ائمه جماعات بر بینش سیاسی مردم خاطر نشان کرد: یکی از موضوعات مهم سواد رسانه ای و سواد همگانی است. حتی مصرف رسانه ای هم در سواد رسانه ای تاثیر گذار است اما به نظر می رسد هیچ کدام از اینها نتوانسته است جایگاه منبر و محراب را پر کند. باید دقت کرد مسجد به عنوان یک رسانه تلقی می شود. نکته دیگر ایجاد و حفظ تاثیر گذاری است. وقتی ما فرایند مهندسی اجتماعی را بررسی می کنیم می بینیم که سلسله مراتب اعتبار مردمی وجود دارد  و حتی یک رای هم می تواند نتیجه انتخابات را تغییر دهد. بنابراین اهمیت مشارکت مردم نه بصورت شعاری بلکه باید همراه با شعور اجتماعی باشد و ائمه جماعات این قدرت را دارند که از طریق منبر و محراب موجبات استمرار انقلاب اسلامی را فراهم آورند.

۱ اسفند ۱۳۹۴ ۱۰:۱۱

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید