چهارشنبه / ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۸:۴۶
سرویس : اصلی
کد خبر : ۳۸۶۳۷
گزارشگر : ۶۹۱
رئیس ستادمرکزی بزرگداشت دهه کرامت تشریح کرد

برنامه‌های دهه کرامت ۱۴۰۳

رئیس ستاد مرکزی بزرگداشت دهه کرامت از اجرای ۱۲۰ هزار برنامه در دهه کرامت خبر داد و گفت: برنامه‌های دهه کرامت امسال با شعار محوری «با شما سربلندیم» بر محور خانواده و حمایت از جبهه مقاومت و نگاه تمدنی برگزار می‌شود.

به گزارش سرویس مسجدخبر پایگاه تخصصی مسجد؛ نشست خبری حجت‌الاسلام کمال‌الدین خداداده، رئیس ستاد مرکزی بزرگداشت دهه کرامت سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ماه با حضور خبرنگاران رسانه‌ها در سالن جلسات شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی برگزار شد.

حجت‌الاسلام خداداده در این نشست دهه کرامت را یکی از مهم‌ترین و جریان‌آفرین‌ترین مناسک در کشور دانست و گفت: دهه کرامت بعد از محرم و صفر و برخی از مناسبت‌های ماه مبارک رمضان، یکی از مهم‌ترین جریانات فرهنگی کشور است که در هیئات و مساجد به یاد امام رضا(ع) و حضرت فاطمه معصومه(س) برگزار می‌شود.

وی افزود: با وجود ۸۰ هزار مسجد و ۷ هزار بقعه متبرکه که محل نور و تجمع مردم و هیئات محله و منطقه هستند، در این دهه در همه امامزادگان مراسم تجلیل از مقام امامزادگان برگزار می‌شود و این حجم از برنامه‌ها، در صورتی که برنامه‌ریزی لازم و هدفمندی داشته باشند، می‌توانند در فرهنگ کشور مؤثر باشند.  

نگاهی دوباره به مفهوم خواهری و برادری

حجت‌الاسلام خداداده با تأکید بر اهمیت خانواده و تمرکز برنامه‌های دهه کرامت بر این موضوع بیان کرد: دهه کرامت بهترین زمان است که اعضای خانواده، مفهوم خواهری، برادری، مادری، پدری و ... را مرور کنند و اگر روزی بنا باشد، محبتمان، نسبت به برادرمان بیشتر باشد، برادری‌مان را در این روز‌ها بیشتر کنیم و این مفاهیم را در جامعه اسلامی بازخوانی و به عنوان ارزش در جامعه تلقی کنیم.

وی تصریح کرد: وقتی از حضرت معصومه(س) حرف می‌زنیم، در واقع از یک خواهر و دختری حرف می‌زنیم که برای احیای امر برادر و هجرت سیاسی و مبارزه بزرگی که رخ داده است، به عنوان احیاگر دین با برادر همراهی کرده است و این امر در فرهنگ و تمدن ایرانی بی‌تأثیر نبوده است؛ از این رو باید از مفاهیمی، چون روز دختر صیانت کنیم و اجازه ندهیم دشمنان، آن را به نفع خود مصادره کنند و یا عناوین دیگری را برای این روز برگزینند.  

 ۴۰ نهاد دینی و اجتماعی عضو دهه کرامت

رئیس ستاد بزرگداشت دهه کرامت با اشاره به اینکه تفاوت دهه کرامت با مناسبت‌های دیگر این است که می‌تواند در اصلاح نظام مهندسی فرهنگی جامعه مؤثر باشد، ادامه داد: در راستای برگزاری برنامه‌های دهه کرامت بیش از ۴۰ نهاد دینی و مردمی، فرهنگی و اجرایی در ستاد بزرگداشت دهه کرامت کشور عضویت دارند که به موازات ستاد‌های استانی با مدیریت مشترک دفاتر استانی شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی و ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در حال فعالیت هستند و کارگروه‌های تخصصی حوزه‌های علمیه و هیئت اندیشه‌ورز، مساجد و بقاع متبرکه، کارگروه محتوایی با محوریت آستان حضرت فاطمه معصومه(س)، کارگروه بین‌الملل با محوریت مجمع جهانی اهل بیت(ع) و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و کارگروه بانوان با محوریت معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری تشکیل شده است.

وی در ادامه گفت: پیش‌بینی می‌شود بیش از ۱۲۰ هزار برنامه، مراسم و فعالیت‌های فرهنگی، هنری، علمی، اجتماعی، ورزشی و خدماتی با نقش‌آفرینی بیش از پیش مراکز، تشکل‌ها و نهاد‌های مردمی برگزار می‌شود. آیین افتتاحیه دهه کرامت روز پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت در آستان مقدسه حضرت معصومه(س) با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی، رئیس دفتر مقام معظم رهبری برگزار خواهد شد. همچنین تدارک گسترده آستان قدس رضوی برای بزرگداشت دهه کرامت سال جاری در قالب بیش از ۳۶۰ بسته برنامه از جمله برگزاری پنجمین کنگره جهانی حضرت امام رضا (ع) دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ماه با حضور شخصیت‌های برجسته علمی، دینی و اجرایی ملی و بین‌المللی و همچنین برگزاری سلسله جشن‌های بین‌المللی «زیر سایه خورشید» با پیش‌بینی ۲ هزار نقطه در ایران و جهان از برنامه‌های شاخص در این دهه است.

جشن بهترین دختر دنیا

حجت‌الاسلام خداداده تصریح کرد: برگزاری بیش از ۱۱۰ جشن و ویژه‌برنامه دخترانه، رویدادمحوری دخترانه از جمله اجتماع بزرگ دختران با عنوان «بهترین دختر دنیا» به طور همزمان در ۲۰۰ نقطه کشور، جشن تکلیف «شده‌م نه ساله» با حضور ۵ هزار دختر تازه مکلف از سراسر ایران اسلامی، اجتماع بزرگ بانوان تمدن‌ساز با حضور دختران غیرایرانی از ۱۲۰ کشور جهان در حرم بانوی کرامت و اعزام کاروان سفیران کریمه به ۲۷ استان و ۲۷ کشور جهان از برنامه‌های دیگر در این دهه است.

وی در ادامه بیان کرد: همایش بزرگ خدمت با حضور بیش از ۲ هزار خادم افتخاری آستان مقدس حضرت احمد بن موسی شاهچراغ(ع) همزمان با ششم ذی القعده به همراه تجلیل از ۲۵۰ خادم پیشکسوت و برگزیده آستان مقدس احمدی و محمدی(ع)، همچنین رونمایی از سند راهبردی «شیراز، سومین حرم اهل بیت(ع)»، جشن ۳ هزار نفری دختران به همراه مادران در ایام دهه کرامت در آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) و بیش از ۵۰۰ رویداد فرهنگی هنری و آیین اختتامیه جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) ۳۱ اردیبهشت ماه به همت بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) برگزار می‌شود.

رئیس ستاد بزرگداشت دهه کرامت در ادامه تبیین برنامه‌های شاخص این دهه گفت: اجرای ۲۳۰۰ برنامه در ایام دهه کرامت توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، گردهمایی ۴ هزار نفر از دختران دانشجو به همت مراکز دانشگاهی و نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت در حرم حضرت فاطمه معصومه(س)، گلباران حرم مطهر رضوی به میمنت سالروز ولادت حضرت فاطمه معصومه(س)، طرح نسیم کرامت با محوریت معرفی حضرت فاطمه معصومه(س) به عنوان الگوی برتر در زندگی فردی و اجتماعی دانش‌آموزان در ۷۸۰ ناحیه کشور به همت وزارت آموزش و پرورش، آیین‌های گرامیداشت دهه کرامت در حدود ۳۵ هزار مسجد با اولویت مساجد مزین به نام امام رضا، حضرت فاطمه معصومه و حضرت شاهچراغ(ع)، آغاز بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی و رونمایی از ۳۴ عنوان کتاب به همت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، اجرای طرح «مسجد محله کرامت»، برگزاری همایش بزرگداشت امامزادگان در بقاع شاخص کشور در قالب ۵۲۳ برنامه در سطح شهرستان‌ها و همچنین برگزاری مراسم ویژه دهه کرامت با تمرکز بر مناسب‌های این دهه در بیش از ۱۳۰۰ بقعه و برگزاری بیش از ۲ هزار جشن محلی در ۱۴۰۰ شهر کشور و همچنین فضاسازی شهری و روستایی در اماکن عمومی و مراکز خدماتی تحت مدیریت شهرداری‌ها و دهیاری‌ها از برنامه‌های شاخص در دهه کرامت است.

وی در پایان تأکید کرد: امسال با شعار محوری «با شما سربلندیم»، تمرکز برنامه‌های دهه کرامت بر خانواده و حمایت از جبهه مقاومت و نگاه تمدنی به دهه کرامت است؛ چرا که عزت و شرافتمان را مدیون ائمه معصومین(ع)، امامت و ولایت هستیم.

حجت الاسلام والمسلمین خداداده عناوین روزهای دهه کرامت را به شرح زیر اعلام کرد:

۱.جمعه، ۲۱ اردیبهشت ماه
 "حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها) بهترین دختر دنیا"
 
۲. شنبه، ۲۲ اردیبهشت:
 "زیست عفیفانه به رسم بانوی کرامت و مهربانی"
 
 ۳. یکشنبه، ۲۳ اردیبهشت:
 "شهر مقدس قم، حرم اهل بیت علیهم‌السلام؛ خاستگاه انقلاب اسلامی"
 
۴. دوشنبه، ۲۴ اردیبهشت:
"خدمت کریمانه، مشارکت مردمی، اقتدار ملی" (با تمرکز بر شعار سال:جهش تولید با مشارکت مردم)
 
۵. سه شنبه، ۲۵ اردیبهشت:
"امامزادگان پرچم دارانِ جهاد تبیین و معرفت‌افزایی"
 
 ۶. چهارشنبه، ۲۶ اردیبهشت:
"حضرت شاهچراغ علیه السلام؛ امین ولایت، عزیز برادر"
 
۷. پنجشنبه، ۲۷ اردیبهشت:
"مساجد تراز اسلامی، خاستگاه والدین ولایی، شهیدان خدایی"
 
۸. جمعه،۲۸ اردیبهشت:
"مبارزه با ظالم، دفاع از مظلوم، زمینه‌ساز ظهور منجی بشریت" (حمایت از جریان رفیع مقاومت و مردم مظلوم غزه)
 
۹. شنبه، ۲۹ اردیبهشت:
 "ایمان و امید، نشاط معنوی در پرتو زیارت عارفانه"
 
۱۰.‌یکشنبه، ۳۰ اردیبهشت:
"خاندان موسی بن جعفر علیهم السلام، الگوی خانواده ایمانی"
 
۱۱. دوشنبه، ۳۱ اردیبهشت:
"عدالت‌گستری و سربلندی در پرتو مکتب رضوی".

https://amoozesh.masjed.ir/u/1cH3

اظهار نظر

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید