سه شنبه / ۲۷ تیر ۱۴۰۲ / ۱۳:۰۷
سرویس : مسجد خبر
کد خبر : ۳۸۲۸۳
گزارشگر : ۶۹۱
شهردار منطقه خبر داد:

برگزاری آیین طشت‌گذاری در مساجد مناطق ۱۶ و ۱۹

مراسم آیینی و سنتی طشت گذاری در آستانه ماه محرم و عزای حسینی در هیئت‌های مذهبی و مساجد مناطق ۱۶ و ۱۹ با حضور دلدادگان سید و سالار شهیدان(علیه‌السلام) برگزار می‌شود.

به گزارش مسجدخبر به نقل از شهرداری منطقه ۱۹، «تورج فرهادی»، شهردار این منطقه با اعلام آماده شدن مساجد و هیئات مذهبی برای عزاداری ماه محرم، گفت: مراسم طشت‌گذاری، رسمی دیرینه در بین مردم ایران به ویژه آذری‌زبان‌ها است که همه ساله در آستانه ماه محرم عزاداران حسینی با برگزاری این آیین سنتی به استقبال عزای سید و سالار شهیدان (علیه‌السلام) می‌روند.
 
شهردار منطقه ۱۹ ادامه داد: در این مراسم مذهبی، عاشقان حسینی ضمن سیاه پوش کردن تکایا، مساجد، حسینه‌ها و هیئت‌های مذهبی، لباس سیاه بر تن می‌کنند و در ماتم شهیدان دشت کربلا عزاداری می‌کنند.
 
فرهادی با اشاره به برپایی این مراسم با شکوه در نواحی پنجگانه منطقه بیان کرد: هیت انصارالحسین (علیه‌السلام)، حسینیه چهارده معصوم (علیه‌السلام)، حسینیه باب الحوائج (علیه‌السلام)، مساجد قمر بنی‌هاشم (علیه‌السلام)، امام زمان (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف)، حسینیه اعظم مکتب العباس (علیه‌السلام) در ناحیه دو، مساجد حضرت‌ ابوالفضل (علیه‌السلام)، قمربنی‌هاشم (علیه‌السلام)، سیدالشهداء (علیه‌السلام) و هیئت ولایت عشق در ناحیه سه، مسجد حضرت ابوالفضل (علیه‌‎السلام) و حسینیه حضرت علی‌اصغر (علیه‌السلام) در ناحیه چهار، مسجد ۱۴ معصوم (علیهم‌السلام) و ... در ناحیه پنج میزبان برگزاری آیین طشت‌گذاری هستند.

 

آیین طشت‌گذاری در محله جوادیه

در همین راستا؛ شهردار منطقه ۱۶ اظهار داشت: در برگزاری عزاداری ماه محرم بایستی یک سری مسائل را نظر داشته باشیم و در این میان بهره گیری از جایگاه عاشورا و محرم به عنوان محور ارزش ها و باورهای دینی ضروری است، این آیین طبق برنامه همه ساله همزمان با روزهای آخر ماه ذی الحجه، با حضور روحانیون، مداحان و مسئولین محلی و شهری در مسجد امام زمان (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) آق‌قلعه در محله جوادیه برگزار می شود.

عزاداران حسینی و ولایت مدار محله جوادیه با پوشیدن لباس سیاه و سینه زنی به طور رسمی به استقبال آیین های تعزیه و سوگواری حضورت اباعبدالله الحسین (علیه‌السلام) و ۷۲ تن از یاران باوفایش رفتند.

عزاداران محله جوادیه همه ساله همزمان با آغاز ماه محرم در دسته‌های سینه زنی و زنجیرزنی در مساجد، حسینیه ها و تکایا به یاد تشنه لبان واقعه کربلا همراه با ظشتی که بر دوش ریش سفیدان محل حمل می شود، آیین های ویژه ماه محرم را شروع می کنند.

قربانی کردن گوسفند در جلوی دسته‌جات عزاداری، نذری و خیرات از اعمال این مراسم معنوی است و طشت های سوگواران و عزاداران حسینی تا پایان عزاداری ها که با شمع‌های روشن احاطه شده است در محل قرار می گیرد و عزاداران به نیت و تبرک و شفا از آب طشت می‌نوشند.

پایان پیام/
https://amoozesh.masjed.ir/u/1b3j

اظهار نظر

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید