سه شنبه / ۲۲ فروردین ۱۴۰۲ / ۱۵:۱۶
سرویس : مسجد پژوه
کد خبر : ۳۸۰۷۴
گزارشگر : ۶۹۱
یادداشت

مظلومیت امام علی(ع) به روایت دانشنامه امام علی(ع)

از مصادیق مظلومیت امام علی (ع)؛ تحریف تاریخ، جعل حدیث و تبلیغ سوء؛ کینه‌‏ورزی با امیرمؤمنان(ع) و دشمنی با اوست که به تحریف تاریخ، جعل حدیث و تبلیغ سوء بر ضد آن حضرت منجر شد.

به گزارش سرویس مسجدپژوه پایگاه تخصصی مسجد؛ حجت الاسلام سید محسن شریفی در نوشتاری برگرفته از مقاله «مظلومیت امام علی(ع)» جلد اول دانشنامه امام علی(ع) آورده است: ظلم به معنای پایمال کردن حقوق دیگری است، و چون حضرت امیر(ع) امام واجب‌‏الاطاعه و خلیفه بلافصل و برترین آفریده پس از خاتم‌انبیا بود، غصب خلافت حضرت، دروغ بستن بر او، انکار فضایل وی و پیروی نکردن از دستورهایش، هر یک، ظلم بزرگی به‏‌شمار می ‏رود. مظلومیت امام علی (ع)، جنبه‌‏ها، جلوه‌‏ها و مصداق‏‌های گوناگونی دارد که شرحی از آن‏ها در مقاله «مظلومیت امام علی (ع)» در دانشنامه امام علی (ع) آمده است.

اصل مظلومیت و جلوه‏‌های مظلومیت حضرت علی (ع) از زبان معصومان اشاره شده است. پیامبر اکرم (ص) بارها با عبارت‌‏های گوناگون به مظلومیت امام علی (ع) پس از خود، اشاره کرده است؛ از جمله فرمود: «ای علی! تو پس از من مظلوم خواهی بود. وای بر کسی که به تو ظلم روا دارد».

روایاتی نیز وارد شده که پیامبر اعظم (ص) برای مظلومیت آن حضرت گریسته است؛ از جمله، روزی به سر و محاسن حضرت امیر اشاره فرمود و با صدای بلند گریست. پرسیدند: چرا می‌‏گریی؟ فرمود: «گریستن من به سبب کینه‌‏هایی در سینه کسانی است که تا من زنده‌‏ام اظهار نمی‏‌کنند».

امیرمؤمنان(ع) نیز بارها، در مناسبت‌‏های گوناگون و با تعبیرهای مختلف، از مظلومیت خود یاد کرده است، چنان‌که فرموده است: «از هنگام درگذشت رسول‏‌ خدا تاکنون همواره مظلوم بوده‌‏ام». ابن ابی‏‌الحدید می ‏گوید: این معنا، به تواتر از حضرت نقل شده است.

حضرت زهرا(س) نیز بر مظلومیت حضرت امیر گریسته است. از امام صادق(ع) روایت شده: آن‏گاه که وفات فاطمه(س) نزدیک شد، گریست. امیرمؤمنان فرمود: ای سیده‌‏ام! چرا می‏ گریی؟ زهرا(س) پاسخ داد: برای ستم‏‌هایی که پس از من بر تو روا می‌‏ دارند.

امام هادی(ع) در زیارتنامه امیرمؤمنان (ع) از او با تعبیر «اول مظلوم» یاد کرده و فرموده است: «أَشْهَدُ اَنَّکَ أَوَّلُ مَظْلومٍ و أَوَّلُ مَن غُصِبَ حَقُّهُ؛ شهادت می‌‏دهم که تو اول مظلوم و نخستین کسی هستی که حقت را غصب کرده اند».

ابن ابی ‏الحدید درباره علت این همه ستم و این‏که چرا آن قوم بدنهاد، همه کینه‏ های خود را متوجه امام کردند، می‏ گوید: هر خونی را که پیامبر با شمشیر علی (ع) و دیگران در راه اسلام ریخت، بعد از رحلت او به پای علی(ع) گذاشتند و چون نتوانستند از پیامبر انتقام بگیرند، عقده‌‏ها و کینه‏‌های خود را بر سر وی خالی کردند؛ زیرا کسی از او به پیامبر نزدیک‏تر نبود. در میان عرب جاهلی این شیوه مرسوم بود که هرگاه کسی از آن‏ها کشته می‌‏شد، از قاتلش انتقام می ‏‌گرفتند و اگر قاتل می ‏‌مرد یا نمی‌‏ توانستند خون مقتول را از وی بطلبند، از کسی که به او نزدیک‏تر بود، انتقام می‏‌ کشیدند.

اینک که به اصل مظلومیت حضرت پی بردیم و روشن شد که مظلومیت او موضوعی احساسی و عاطفی نیست، بلکه در سخنان و تأکیدهای معصومان ریشه دارد، به طور گذرا و فهرست‌وار، به جلوه‌‏ها و مصداق‏‌های این مظلومیت اشاره می ‏کنیم.

_ غصب خلافت؛ مهم‏ترین و بزرگ‏ترین ستم بر حضرت علی(ع) غصب خلافت و مسائل پیرامونی آن بود.

_ غصب فدک؛ فدک، مِلک طلق حضرت زهرا(س) بود که پیامبر‌(ص) به امر خداوند به او واگذاشته بود و دستگاه خلافت، آن را به بهانه‌‏های واهی غصب کرد.

_ ضرب و جرح و شهادت حضرت زهرا(س)؛ ظلم‏ها و مصیبت‌‏هایی که بر حضرت زهرا(س) وارد شد، همه از مظلومیت علی(ع) حکایت می‏‌کند؛ چنان‏که نشانه مظلومیت فاطمه(س) نیز هست.

_ سب و لعن امام علی (ع)؛ از شگفتی‌‏های روزگار و از بارزترین مظاهر مظلومیت علی(ع) این است که سال‏‌های متمادی به دستور معاویه، بنی‏امیه و هواداران آن‏ها، بر فراز منابر و در خطبه‌‏های جمعه، آن حضرت را سب و لعن می‏‌کردند.

_پیشگیری از نشر فضایل امام علی(ع)؛ بنی‏امیه با تمام توان و با استفاده از شیوه‌‏های گوناگون، از بیان و نشر فضایل حضرت امیر و اهل‌‏بیت (ع) جلوگیری می‏‌کردند.

_ تحریف تاریخ، جعل حدیث و تبلیغ سوء؛ کینه‌‏ورزی با امیرمؤمنان(ع) و دشمنی با او به تحریف تاریخ، جعل حدیث و تبلیغ سوء بر ضد آن حضرت نیز منجر شد.

_ سرپیچی مسلمانان از دستورهای امام علی (ع)؛ از مصداق‏‌های مظلومیت حضرت این است که مسلمانان و همان کسانی که بنا به اصرار خودشان با او بیعت کرده بودند، از دستورهایش سرپیچیدند و او را آزردند.

_ چگونگی شهادت، دفن، و پنهان بودن قبر؛ وجه دیگر مظلومیت حضرت که با مظلومیت همسرش تشابه دارد، چگونگی شهادت و برگزاری مراسم تشییع و دفن غریبانه و شبانه و پنهان ماندن قبر او تا مدتی طولانی است.

_ آزار و قتل شیعیان پس از شهادت امام علی(ع)؛ پس از شهادت حضرت امیر(ع)، آزار و شکنجه و قتل دوست‌داران خاص او آغاز شد و سالیان متمادی، شیعیان و دوست‌داران او را فقط به جرم دوستی با حضرت شکنجه و تبعید می‌‏کردند.

پایان پیام/

https://amoozesh.masjed.ir/u/18o2

اظهار نظر

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید