شنبه / ۱ بهمن ۱۴۰۱ / ۱۵:۵۳
سرویس : مسجد خبر
کد خبر : ۳۷۸۳۸
گزارشگر : ۶۹۱
امام جماعت مسجد مقدس:

نباید بگذاریم جای شهید و جلاد عوض شود

حجت‌الاسلام مهدی‌زاده لحاق: اگر اکنون مسائل به درستی تبیین شوند دیگر کسی نمی‌تواند جای شهید و جلاد را عوض کند، لذا؛ یکی از وظایف مهم امام جماعت این است که؛ مسائل و شبهه‌ها را در زمانِ مناسب و با اطلاعات کامل برای مردم تبیین کند.

 به گزارش سرویس تخصصی مسجد خبر پایگاه تخصصی مسجد، حجت‌الاسلام «مجید مهدی‌زاده لحاق» امام جماعت «مسجد مقدس» در محله‌ی سنگلج تهران، توجه ویژه‌ای به برنامه‌های مسجد دارد. او معتقد است؛ باید بیان اجکام و احادیث و همچنین «نهج‌البلاغه» و «صحیفه‌ی سجادیه» مستمر باشد، چون باعث ارتقاء کیفیتِ زندگی نمازگزاران می‌شود. در مورد جهاد تبیین هم چنین نظری دارد و استمرار و وقت‌شناسی را امری ضروری در این جهاد می‌داند. در ادامه گفت و گوی ما را با این امام جماعت جهادی می‌خوانید.

در ابتدا کمی از پیشینه مسجد مقدس بگوئید.

 بنده بیش از دو سال است که امامت «مسجد مقدس» را بر عهده دارم. درباره تاریخ ساخت این مسجد سندی وجود ندارد. اما بر اساس تخمین و نظرات کارشناسان و با توجه به قسمتی از بنای قدیمی که در زیرزمین مسجد وجود دارد، می‌توان گفت؛ عمر این مسجد حدود ۱۰۰ سال است. البته من ۱۶ سال بود که به این مسجد می‌آمدم، ولی الآن دو سال است که امامت آن را بر عهده دارم.

در نظر شما امام جماعت موفق چه نگاهی باید داشته باشد؟

 امام جماعت موفق کسی است که؛ در وهله اول بتواند یک ارتباط بسیار خوب و عمیق با همه‌ی اقشار مردم برقرار کند. بر اساس تجارب بدست آمده، گستردگی این ارتباط، از این جهت اهمیت دارد که؛ می‌تواند افراد دارای سلایق گوناگون را در یک‌جا و آن هم مسجد، گرد هم آورد. چون مسجد متعلق به قشر خاصی نیست. مسجد برای همه است. 

 هنر امام جماعت این است که طبق حدیث «کلموا الناس علی قدر عقولهم... ؛ با هر کسی به اندازه عقل او سخن بگویید»، ارتباط موثری با کودک و نوجوان تا بزرگترهای محله برقرار کند.

 امام جماعت موفق درباره‌ی برنامه‌های مسجد، توقع مردم را می‌سنجد. توقعی که مردم معمولاً از مساجد دارند، برگزاری یک سری برنامه‌های فرهنگی است که؛ به ارتقاء سطح زندگی آنها با محوریت دین و مذهب منجر شود. برقراری نماز جماعت و سخنرانی مستمر، به صورت بیان احکام، احادیث، نهج البلاغه و صحیفه‌ی سجادیه در رسیدن به این هدف بسیار موثر هستند. برگزاری مراسم های مناسبتی اگرچه در جذب بیشتر اهالی تاثیر گذار است؛ اما بیان روزانه‌ی آنچه که گفته شد، حتی در حد دو الی سه دقیقه، در در ارتقای کیفیت علمی و دینی زندگی نمازگزاران تاثیر چشمگیری خواهد داشت.

 من همیشه به این نکته توجه خاصی دارم؛ اگر یک امام جماعت خوب عمل کند، نمازگزاران مسجدش باید به لحاظ احکام و احادیث قوی باشند. اما عدم توجه به این مسئله باعث پایین ماندن سطح معلومات دینی آنها می‌شود. 

 شناسایی نیازمندان محله و رسیدگی به آنها از فعالیت‌های اجتماعی مسجد ما محسوب می‌شود. البته این کمک‌ها فقط جنبه مالی ندارند. بلکه گاهی از آبروی خود می‌گذاریم تا مشکلی از اهالی حل شود. مدیریت مسجد در واقع استفاده از توان و تخصص افراد در فعالیتهای مسجدی است و در واقع یکی از هنرهای امام جماعت موفق است.

یک برنامه‌ی موفق چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد تا منجر به جذب حداکثری شود؟

 این موضوع قبل از اینکه تنها جنبه‌ی مادی داشته باشد، به جذابیت برنامه، موضوع و نحوه‌ی بیان سخنران برمی‌گردد. به عنوان مثال: شیوه‌ی بیان مرحوم «شیخ احمد کافی(ره)» نشان از توانایی ایشان در برقراری ارتباط با توده مردم داشت. حتی  با گذشت سالها از فوت ایشان، بسیاری هنوز به آن سخنرانی‌ها گوش می‌دهند. این موضوع برای مساجد تجربه شده است. کسانی بودند که از سواد علمیِ بالایی برخوردار بودند، اما نتوانستند با عموم مردم ارتباط برقرار کنند. سنگینی مباحث و پیچیدگی بیان آن‌ها، نتوانست به ارتباط با مردم و به خصوص نسل جوان بیانجامد. برای همین، نحوه‌ی بیان و انتخاب محتوا بسیار مهم است.

 بسیاری از ما پای تفسیر «استاد قرائتی» و منبر مرحوم «آیت‌الله مجتهدی(ره)» نشسته‌ایم، موفقیت آنها در ارتباط‌گیری و تاثیرگذاری‌شان در در «همه فهم» صحبت کردن آنها است. مفاهیم پیچیده‌ی آیات و احادیث را به زبانی بیان می‌نمودند که همه آن را بفهمند! نوع کلام آنها، هم جذاب بود و هم باعث خستگی مخاطب نمی‌شد. استفاده آنها از داستان، حکایت و حتی لطیفه، در بحث‌ها بر جذب عمومِ مردم تاثیر می‌گذاشت. شاید این نکته که قابل انکار هم نیست، مطرح شود که؛ «مردم دیگر حوصله منبر ندارند»، ولی همین الآن، اگر یک منبر به سبک این اساتید برگزار شود، ظرف مدت کوتاهی شاهد جذب اقشار مختلف جامعه به آن خواهیم شد. لذا، لزوماً صِرف هزینه کردن در مراسمات به جذب مردم ختم نخواهد شد.

لزوم «جهاد تبیین» در مسجد و نقش امام جماعت در آن چیست؟

 «جهاد تبیین» به خصوص در حال حاضر که دشمن موفق شده روی کسانی تاثیر بگذارد که سال‌ها در جبهه‌ها جنگیده‌اند و جوانی خود را برای حفاظت از انقلاب و ایران صرف نموده‌اند، ضرورت است. این موضوع نشان می‌دهد که دشمن با همه‌ی توان و تجهیزاتش به میدان آمده است.

 دشمن طوری روی ذهن‌ها کار می‌کند که؛ اکنون برخی از انقلابی‌ها تغییر موضع داده‌اند و رو در روی انقلاب و مردم خود قرار گرفته‌‌اند.

خواصِ جامعه باید در بزنگاه‌ها وارد میدان می‌شدند و مسائل و شبهات سیاسی را برای مردم تبیین می‌کردند. باید یک عقبه‌ی فکری قوی برای مردم به وجود آورد، که در شرایط مبهم و غبارآلود قدرت تصمیم‌گیری و موضع‌گیری صحیح را داشته باشند.

 اکنون جهاد تبیین فریضه‌ی فوری ائمه جماعات است. اگر آنها الآن غافل شوند، به زودی عقبه‌ی اجتماعی نظام‌اسلامی از دست خواهد رفت! اکنون حربه‌ی دشمن وارونه جلوه دادن مسائل است. آنها تمام تلاش خود را می‌کنند تا جای شهید و جلاد را عوض کنند، که متاسفانه، در این راه موفق بوده‌اند. زیرا اکنون شاهد هستیم که یک خلافکارِ سابقه‌دار، جنایتی انجام می‌دهد و وقتی به سزای عملش می‌رسد، دشمن در رسانه‌هایش برای او سوگواری می‌کند و نظام اسلامی را قاتل معرفی می‌کند! نکته‌ی قابل تأمل این است که؛ عده‌ای تحت تاثیر این بازی‌های رسانه‌ای قرار گرفته و اشک می‌ریزند!

 اگر اکنون مسائل به درستی تبیین شوند، دیگر کسی نمی‌تواند جای شهید و جلاد را عوض کند. در حال حاضر رسانه در تسخیر دشمن است و دقیقاً همینجاست که نقش امام جماعت در «جهاد تبیین» خود را نشان می‌دهد. امام جماعت باید مسائل و شبهه‌ها را در زمانِ مناسب و با اطلاعات کامل برای مردم تبیین کند.

https://amoozesh.masjed.ir/u/12rh

اظهار نظر

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید