دوشنبه / ۱۹ مهر ۱۳۹۵ / ۱۱:۴۴
سرویس : مسجد آموز - ائمه جماعات
کد خبر : ۲۶۸۴۴
گزارشگر : ۳۲۲

حجت الاسلام حاج علی اکبری در دوره آموزشی هادیان: درچرخه برنامه ریزی مسجد نیازهای بانوان را مورد بازنگری قرار دهیم

رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد با تاکید بر توجه به نیازهای بانوان در چرخه برنامه ریزی مسجد گفت: متاسفانه معمولا در مساجد فضاهای نامناسب را به خانم ها اختصاص می دهیم.

به گزارش معاونت آموزش مرکز رسیدگی به امور مساجد، سومین جلسه آموزشی طرح هادیان ویژه ماه محرم، پیرامون "آشنایی با اصول برنامه ریزی در موضوع مسجد و بانوان" چهارشنبه هفتم مهرماه در ناحیه شهید مطهری برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین محمد جواد حاج علی اکبری، رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد در ابتدای اظهاراتش در این جلسه با اشاره به اهمیت موضوع بانوان ابراز امیدواری کرد با طرح مسئله مسجد و بانوان یک سند مشخص درباره این موضوع حاصل شود.

وی با بیان اینکه امام جماعت یک مربی مشفق در مسجد است و مردم اسرار و راز های خود را به او ارجاع می دهند و از طرف دیگر هم امام جماعت مدیر مسجد است، ادامه داد: با این ملاحظه نیمی از مخاطبین امام جماعت بانوان هستند و باید بطور کامل مد نظر قرار بگیرند. بانوان به اعتبار مقام مادری و همسری نقش ویژه ای در کارگاه هستی دارند. همچنین خانم ها با این نشانه که زودتر به سن بلوغ می رسند از نظر هوش معنوی جلوتر از آقایان هستند. نکته دیگر انگیزه و تعهد بانوان در فعالیت های اجتماعی است که متاسفانه در دنیای امروز از آن در برخی موارد سوءاستفاده هایی می شود.

رییس مرکز در محور تهدید های مربوط به بانوان تشریح کرد: فمنیسم به عنوان یک مکتب فکری در غرب پیدا شده است و در همه کشورها ترویج شده است و دارای مبنا و نحله های مختلفی است. این تفکر در ساختارهای اجتماعی و در فرایندهای تعلیم و تربیت ما سایه افکنده است و تفاوت های اصولی بین زن و مرد را انکار می کند.

وی با اشاره به اینکه اصل موضوع حیا مخصوص بانوان است، گفت: پس از انقلاب اسلامی چالش حیا و عفاف جنبه سیاسی هم پیدا کرده و در رویایی با نظام ما به کار برده می شود. مسئله بعدی در محور تهدیدها مسائل مربوط به زنان مانند حقوق زنان است که در مرکز درگیری های ما با نظام سلطه است. همچنین نگاه های افراطی و تفریطی داخلی به بانوان هم آسیب و تهدید دیگری است که می توان برشمرد.

حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری اظهار کرد: به عنوان یک بررسی کلی می توان گفت که در مورد بحث مسجد و بانوان وضعیت مناسبی وجود ندارد. علاوه بر این ما در این مسئله دچار اشکال نظری، کالبدی، برنامه ای و مدیریتی هستیم.

وی اضافه کرد: در محور نگرشی باید گفت که انحرافی از صدر اسلام رخ داده است که جریان بانوان در مسجد را دچار اختلال کرده است که آثار آن هم امروزه قابل مشاهده است بطوریکه در وهابیت امروز چیزی به نام حضور بانوان در مسجد وجود ندارد. درصورتیکه نگرش اسلام ناب و تفکر علوی به بانوان و مسجد به گونه ای دیگر است و این رویکرد انحرافی بصورت رقیق شده در جامعه مسجدی ما هم به چشم می خورد.

رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد درباره ضعف های کالبدی حضور بانوان در مسجدگفت: ما نوعا فضاهای نامناسب مسجد را به بانوان اختصاص می دهیم و در اکثر موارد بخش های زیبا و آرایه ها در بخش آقایان است.

وی در محور آسیب های مربوط به برنامه ها و محتواها گفت: در این بحث هم خانم ها در حاشیه هستند و مخاب مستقیم مسجد نیستند. در این زمینه باید نیازسنجی شود و محتواهای مشترک را با تدبیر بیان نمود. ما معمولا پوشش صوتی و تصویری مناسبی را به بخش خانم ها در مسجد اختصاص نمی دهیم. علاوه بر این بچه ها هم در بخش خانم ها هستند و به خاطر همین مرتب از طرف آقایان مورد عتاب هستند.

حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری در بخش دیگری از اظهاراتش با بیان اینکه برنامه های مسجد هم مانند کالبد مسجد مردانه محور است، گفت: نباید بین مرد و زن تبعیض قائل شد. در برنامه های فرهنگی، اجتماعی و تربیتی بخش اختصاصی خانم ها را باید مورد بازنگری قرار دهیم. در این زمینه باید خانم ها را در چرخه برنامه ریزی مورد نیاز سنجی قرار دهیم.

وی در مورد چالش های محور مدیریتی خاطر نشان کرد: بحث مدیریت مرد به عنوان امام جماعت در مسجد مفروض است اما ذیل مدیریت امام جماعت در مسجد باید به گونه ای حق مدیریت خانم ها را ادا کرد که مساجد ما از دختران جوان پر شود.

رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد توضیح داد: بهتر است بجای حضور بانوان در هیئت امنای مساجد، شورای بانوان در مسجد تشکیل شود و یکی از خانم های محرم امام جماعت حضور فعال در عرصه مدیریتی مسجد داشته باشد.

وی در بخش پایانی سخنانش با تاکید بر به کارگیری بانوان طلبه ای که در حوزه های علمیه موفق بوده اند، از ائمه جماعات حاضر در جلسه درخواست کرد تا تجربیات مفید خود را به امور مساجد انتقال دهند.

در ابتدای این جلسه که با حضور جمعی از ائمه جماعات این ناحیه دایر شد، حجت الاسلام و المسلمین میرشاه ولد، مدیر ناحیه شهید مطهری، با اشاره به نگاه مدیریتی مرکز رسیدگی به امور مساجد گفت: بحث آموزش به جدیت دنبال می شود بطوریکه امسال ما برای خدام آموزش ایمنی و همچنین بهداشت و برای ائمه جماعات هم بحث های مربوط به استهلال و احکام تخصصی ماه مبارک رمضان را داشتیم.

وی ادامه داد: دوره هادیان خاص ماه محرم هم با محوریت  فن رثا و احکام تخصصی محرم  برگزار شد و در این جلسه هم با توجه به اینکه شعار سال مرکز رسیدگی به امور مساجد "مسجد و بانوان" است، با حضور ریاست محترم مرکز به تبیین موضوع مهم بانوان در مسجد می پردازیم.








https://amoozesh.masjed.ir/u/vi5

اظهار نظر

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید