مدرسه؛ اولین هدف مسجد

 ۱۳۹۸/۰۲/۲۷
مدرسه؛ اولین هدف مسجد
اولین هدف مسجد را مدرسه دیدیم، مسیری که از طریق آن می‌توانستیم به یک جمع مسجدی جوان دست پیدا کنیم و به واسطه آنها برای مسجد کادری متفاوت و موفق بسازیم.

اولین هدف مسجد را مدرسه دیدیم، مسیری که از طریق آن می‌توانستیم به یک جمع مسجدی جوان دست پیدا کنیم و به واسطه آنها برای مسجد کادری متفاوت و موفق بسازیم:

شناسنامه مسجد

نام مسجد: مسجد جامع حسین بن علی

بانی مسجد: آقای زاهدی

سال ساخت: ۱۳۶۰ شمسی

محل ساخت: اسلامشهر، شهرک قائمیه

طرح تربیتی بچه‌های مسجد برنامه اصلی مسجد جامع حسین بن علی است که به عنوان طرح برگزیده پیوند مسجد و مدرسه انتخاب شده است. جزئیات بیشتر این طرح را به روایت حجت‌الاسلام صفیاری بخوانید:

ایده‌های مسجد

زمینه‌سازی برای هدفی بزرگ

داشتن مسجدی بانشاط که آکنده از حضور نوجوانان و جوانان باشد، هدفی بزرگ بود که با ورود به مسجد، از سال ۱۳۹۴ آن را برنامه خود قرار دادم. برای شروع این برنامه نیاز بود تا همه اهالی مسجد ضرورت این حرکت را دریابند بنابراین با همه بخش‌های مسجد گفتگو کردیم و از هدفمان یعنی نیل به مسجد طراز اسلامی گفتیم.

تولد یک جمع مسجدی جوان

برای آنکه بتوانیم نوجوان و جوانان را جذب کنیم، تصمیم گرفتیم کادری از دانش‌آموزان، طلاب و دانشجویان جوان را به مسجد وارد کنیم. جلسات بسیاری گذاشتیم و از راه‌های تعامل با مدیران مدرسه و دانشگاه، همچنین ارتباط با هیئت امنای مسجد گفتیم.

مدرسه اولین هدف مسجد

اولین جمعیت هدفمان را مدرسه دیدیم برای همین هم به مدرسه رفتیم و طرح‌هایمان را مکتوب معرفی کردیم و طی جلسات متعدد توانستیم اعتماد مدیر مدرسه را جلب کنیم تا بتوانیم در مدرسه فعالیت کنیم. از طرفی کادر مسجد را هم با جوانان و نوجوانان توسعه دادیم و از بین گروههای مسجد بهترین بچه‌ها و نخبه‌ترین آنها را انتخاب کردیم و طی یک سال و نیم با آنها کار کردیم.

اردو کلید جذب مسجد

کادر مسجد را که به مدرسه بردیم برای ایجاد ارتباطی پویا و سازنده از اردوهای تربیتی بهره گرفتیم. اولین اردوی مسجد از مشهد مقدس شروع شد که درواقع کلید اصلی جذب و ارتباط ما بود. در اردو بچه‌ها را گروه‌بندی کردیم و به واسطه سرگروه، حلقه‌های اصلی مسجد را تشکیل دادیم.

جلب اعتماد مدیر مدرسه

گاه شبهاتی وجود دارد و عملکرد مساجد و مجموعه ائمه جماعات برای مدیران مدارس روشن نیست. در چنین شرایطی لازم است طرح‌هایمان را شفاف برای مدرسه بگوییم. با اینکه بعضی مدارس به شدت مخالف حضور ما در مدرسه بودند اما بارها رفتیم و صحبت کردیم تا ارتباط اصلی ایجاد شد. در تمام مسیرتشویق و تقدیر مایه اصلی کارهایمان بود و امروز بچه‌های مدرسه بچه‌های مسجد را از خودشان می‌دانند.

طرح پیش‌حوزوی مسجد

ما معتقدیم مسجد بهترین جایگاه تربیت و تحول انسان‌هاست و اگر قرار است بعد از مسجد جایی برای تربیت باشد، مثلا حوزه علمیه، باز هم مسجد مقدمه ورود به حوزه خواهد بود. یکی از برنامه های ما در مسجد آشنایی نوجوانان با حوزه است. آنها را به حوزه بردیم و در کلاس علما حاضر کردیم و از بین بچه‌ها، نوجوانانی را که علاقمند بودند به حوزه هدایت کردیم. 

طرح تربیتی بچه‌های مسجد

بعد از آنکه نوجوانان و دانش‌آموزان را به مسجد جذب کردیم این سوال پیش می‌آید که چگونه باید این جمع را جلو ببریم و چه برنامه هایی باید داشته باشیم.  حفظ و نگهداری جوانان در مسجد نیازمند تثبیت و رشد آنهاست بنابراین به طرحی نیاز داریم تا بتواند مراتب این کار تربیتی را برای ما روشن کند.

برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.